- Z S17 wiążemy z wielkie nadzieje – zapewnia Piotr Kuter, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Zamościu. - Na pewno ekspresówka odciąży drogi Zamościa i powiatu z ruchu ciężkich samochodów. Trudno to przecenić. Usprawni się także podróż m.in. do Lublina.
- Jeżeli mówimy o inwestycjach i rozwoju turystyki, to właśnie ta inwestycja jest kolosalnie ważna – mówił Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa podczas jednej z sesji miejscowej RM. - Na tej sali pan prezydent Marcin Zamoyski (poprzedni prezydent Zamościa) wielokrotnie powtarzał, że dopóki nie będzie tutaj drogi szybkiego ruchu, jakiekolwiek inwestowanie w turystykę będzie jedynie połowicznie celowe. Teraz okazuje się, że to światełko w tunelu jest bardzo blisko.
Pozwolenia i nitki
Jak to będzie wyglądało? Początek planowanego odcinka obwodnicy Zamościa wytyczono „na węźle” z drogą krajową nr 74 w okolicach Jarosławca (gm. Zamość). Potem trasa zostanie poprowadzona na wschód od drogi krajowej nr 17 (ominie jednak Barchaczów i Łabunie) aż do kolejnego węzła w okolicach Wólki Łabuńskiej. W ramach inwestycji odnowiony będzie również odcinek drogi krajowej nr 74 na trasie z Zamościa do Miączyna.
Przetarg na wykonanie prac wygrała firma Budimex. Budowa pochłonie ponad 440,6 mln zł. Umowę na realizację inwestycji podpisano w październiku ub. roku. Budimex ma od tego czasu 36 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na wykonanie planów i robót. Potrzebne są jednak niezbędne pozwolenia. Właśnie wniosek w tej sprawie trafił do wojewody lubelskiego. Na jego decyzję trzeba będzie poczekać zapewne kilka miesięcy. Jeśli wszystko się powiedzie, budowa ruszy na początku przyszłego roku.
To tylko część zaplanowanych i już wykonanych prac. W 2021 r. oddano do użytku pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lub. Wykonawca (firma Mota Engil Central Europe) zamierza zakończyć wykonanie drugiej jezdni jesienią 2023 r. W planach jest także budowa kolejnych części S17. Chodzi o ponad 18-kilometrowy odcinek S17: Zamość Południe- Tomaszów Lub. oraz ponad 17-kilometrowy odcinek Tomaszów Lub. - Hrebenne.
Bez większych trudności
Odbyły się także postępowania przetargowe na realizację odcinków S17 pomiędzy Piaskami a Zamościem. Pierwszy będzie przebiegać z Piask do Łopiennika (16,6 km), drugi z Krasnegostawu do Izbica (o długości 18,8 km), a trzeci z Izbicy do węzła Zamość (ok 10 km). Będą gotowe prawdopodobnie na przełomie 2026 i 2027 r.
- Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik - Krasnystaw (ok. 9,5 km – przyp. red) oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (to kolejna część obwodnicy Zamościa o długości ok. 12 km) – mówi Mirosław Czech, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie. - W obu przypadkach czekamy jeszcze na wydanie decyzji środowiskowych.
I dodaje: - Na razie nie napotkaliśmy większych trudności jeśli chodzi o wszystkie, wykonywane inwestycje. Odbywają się one zgodnie z założonym harmonogramem – zapewnia dyrektor Mirosław Czech.
Droga ekspresowa S17 między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć w sumie ok. 130 km. Pojedziemy nią w całości, co należy podkreślić – „po nowym śladzie” w 2028 roku. Natomiast niektóre odcinki będą gotowe w 2026 r.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?